TRAUMA INFORMED YOGA ~ TRAUMA GEVOELIGE YOGA

“Trauma informed yoga ( TIY) is specifiek ontwikkeld voor mensen met een posttraumatische stressstoornis of mensen met een zogenaamd ontwikkelings- en complex trauma als gevolg van langdurige blootstelling aan traumatische ervaringen binnen het gezin of binnen een relatie”, vertelt Esther van der Sande, oorspronkelijk counselor en psychotherapeut, gedreven. “Zij krijgen op een bepaald moment in hun leven vaak last van stress gerelateerde klachten, angsten en depressie.”

TIY is onderzocht en ontwikkeld door Bessel van der Kolk en David Emerson (Trauma center Trauma Sensitive Yoga) en gebaseerd op trauma theorie en yoga filosofie. Het kan van toegevoegde waarde zijn voor mensen die lijden aan posttraumatische stress klachten, enkelvoudig trauma of complex trauma.

 

LOS MAKEN WAT VAST ZIT

Trauma informed yoga kan helpen de klachten te verminderen. Het lichaam onthoudt alle ervaringen die we ooit in ons leven hebben opgedaan. Door 1-op- 1 of in kleine groepjes eenvoudige yoga en ademhalingsoefeningen te doen, kan je langzaam weer in contact komen met je lichaam en je omgeving, en kan er emoties los komen die heel lang vast hebben gezeten. 

YOGA ZONDER PRIKKELS

​Hoewel trauma​ ​gevoelige yoga​ ​lessen misschien niet heel anders lijken dan ​de dagelijkse​ hatha​ ​yoga les, zijn er enkele variaties die je kunt verwachten. Trauma informed yogalessen hebben meestal geen muziek, kaarsen of andere afleiding. Het doel is om de stimulatie te minimaliseren en een rustige omgeving te behouden door middel van lage of geen muziek, geen geuren, kalmerende lichten en​ de docent praat met zachte stemmen​.

Een ander aspect van veel trauma-geïnformeerde yogalessen is het gebrek aan praktische aanpassingen. Terwijl​ de gewone hatha yoga​ ​les draait om het beheersen van​ bijvoorbeeld een Halve Maan-pose, gaat trauma​ ​gevoelige yoga over het opnieuw verbinden met je lichaam terwijl je door de houdingen wordt uitgenodigd om deze te gaan doen. 

VEILIG VOELEN

Verder is het goed om te weten dat ik als therapeut geen fysieke aanraking gebruik, niet ter correctie en niet ter ondersteuning.
Ik faciliteer, door je steeds uit te nodigen, je de keus te geven om mee te doen, te stoppen of te aanschouwen.
De bewegingen en oefeningen zijn veilig en zacht, met doel om in beweging te komen, te mogen voelen en te kunnen reageren op datgene wat zich aandient, zonder (ingewikkelde) yoga houdingen. De sessies worden 1 op 1 aangeboden. 
Neem gerust vrijblijvend contact met me op als je meer informatie wilt ontvangen of als je nader kennis wil.

POTENTIELE VOORDELEN TIY
Het kan je geest-lichaam verbinding verbeteren. Yoga legt de nadruk op het bevorderen van de verbinding tussen lichaam en geest, wat volgens Cohen belangrijk is voor overlevenden om te genezen. "De geest kan iets willen, maar het lichaam kan zich nog steeds schrap zetten in hypervigilantie", zegt ze. "Het is essentieel voor volledige holistische genezing dat zowel de geest als het lichaam erbij betrokken zijn."

Het kalmeert het zenuwstelsel. Als je eenmaal een zeer stressvolle of traumatische gebeurtenis hebt doorgemaakt, kan het moeilijk zijn voor je zenuwstelsel (het hoofdcontrolecentrum voor je stressreactie) om terug te gaan naar de basislijn. "Yoga activeert het parasympathische zenuwstelsel", dat je lichaam vertelt om te kalmeren.

Het benadrukt het heden. Als je een trauma of een stressvolle gebeurtenis hebt meegemaakt, kan het moeilijk zijn om je geest in het hier te houden in plaats van op een lus in het verleden of proberen de toekomst te beheersen - beide kunnen stress verergeren. "We concentreren ons veel op onze verbinding met het huidige moment. We noemen het 'interoceptief bewustzijn', dus navigeren door het vermogen om sensaties in je lichaam op te merken, of je ademhaling op te merken".

Het helpt het gevoel van controle terug te krijgen. "Wanneer een persoon een trauma ervaart, wordt hun vermogen om ermee om te gaan overweldigd, waardoor ze zich vaak machteloos voelen". "Trauma-geïnformeerde yoga kan een gevoel van empowerment ondersteunen als studenten zelfvertrouwen en zelfleiderschapsvaardigheden opbouwen."

BEN JE AL IN THERAPIE?
Mocht je al in therapie zijn, dan kan trauma informed yoga een mooie  waardevolle aanvulling zijn op je behandeling. 

NIEUWSGIERIG?
Een individueel yoga sessie kan het overwegen waard zijn. Je hebt geen yoga-ervaring nodig en de les is voor iedereen; kinderen, jongeren en volwassenen. Deze yoga is voor alle mensen even toegankelijk, ongeacht leeftijd, lichaamstype en fysieke vaardigheden.

Ook als je niet zeker weet of er bij jou sprake is van trauma.

VERDERE INFORMATIE OVER TIY

BASIS PRINCIPES TIY

1. Leer aanwezig te zijn

Het beoefenen van traumagevoelige yoga kan nuttig zijn om te leren aanwezig te zijn en te leren in het moment te zijn. Wanneer trauma in je lichaam wordt ervaren, is het mogelijk dat je flashbacks hebt die ervoor zorgen dat je in het verleden bent en dat je angst voor de toekomst voelt. Dit betekent dat het ervaren van het huidige moment ongelooflijk uitdagend kan zijn. Door trauma-Sensitive Yoga te beoefenen, ervaar je misschien je vermogen om aanwezig te zijn.

2. Oefen het maken van keuzes 
Wanneer je trauma informed yoga beoefent, merk je misschien dat de begeleiders verschillende mogelijkheden bieden voor alle bewegingen. Er is een mogelijkheid om dan met je lichaam te kunnen kiezen. Dit maakt dat je tijdens de oefening wellicht kunt oefenen met het maken van keuzes met je eigen lichaam.

 

3. Jouw omgeving voelen
Aan het begin van de oefening en aan het einde van de oefening geeft de facilitator je de keuze om rond te kijken in de kamer waarin je oefent, en misschien maakt dit het voor jou mogelijk om je omgeving en omgeving in het huidige moment te voelen.

 

4. De intensiteit in spieren verhogen en verlagen
Wanneer u een onveilige omgeving en angstgevoelens ervaart, is het mogelijk dat jouw spieren gespannen aanvoelen. Je lichaam reageert mogelijk op je omgeving door meer aan te spannen. Tijdens de beoefening van trauma informed yoga is het mogelijk dat je jouw spieren ervaart.

5. Verbinding maken met je lichaam en je omgeving door middel van adem
Ademen kan een uitdagende taak zijn, het kan jou de mogelijkheid geven om de sensaties op te merken die mogelijk in jouw lichaam plaatsvinden. Die sensaties kunnen ons informatie geven die ongemakkelijk of pijnlijk kan voelen. Je kunt ook gewaarwordingen opmerken zoals kalmte of warmte. Door de keuze te hebben om adem te koppelen aan uw bewegingen, kan je mogelijk een deel van de informatie die in jouw lichaam is opgeslagen, ervaren en opmerken. Wanneer je het huidige moment ervaart, helpt het je om niet afgeleid te worden door een herinnering aan het verleden of zorgen voor de toekomst.


KENMERKEN ONVERWERKTE TRAUMA SYMPTOMEN
Lichamelijke klachten; trillen, zweten of verlamd raken van schrik, wanneer je wordt getriggerd aan de traumatische gebeurtenis.
Weinig of geen lichaamsbewustzijn. Nachtmerries. Concentratieproblemen. Moeite met doorslapen.

Herbeleving; steeds terugkerende gedachten aan de gebeurtenis, nachtmerries, het gevoel hebben dat de gebeurtenis opnieuw plaatsvindt.
Emoties: laag gevoel van zelfwaarde, schuld gevoel, schaamtegevoel.
Sociaal: slecht contact met vrienden en familie, isolement, relatieproblemen, problemen op het werk.

Vermijding: het vermijden van gedachten en of gevoelens van de gebeurtenis. Minder zin om dingen te doen. Nauwelijks praten over je gevoelens. Je hebt het gevoel dat je er niet bij hoort.

Bij kinderen: bang om gescheiden te worden van de ouders/opvoeders, verminderde schoolprestaties, opvallende gedragsveranderingen.
Dit is maar een klein voorbeeld van hoe je lichaam kan reageren van een onverwerkte trauma.

( Een deel van bovenstaande tekst is van Esther van der Sande; vanuit het Engels vertaald naar het Nederlands - website - zij geeft trauma sensitive yoga )