top of page

Lichaamswijsheid

Je lichaam wijst je de weg naar je eigen wijsheid, creativiteit en zachte kracht..png

The single most important issue for traumatized people is to find a sense of safety in their own bodies. — Bessel van der Kolk

Hoofd, hart en onderbuik

Theorieën over verbindingen tussen geest en lichaam, waaronder Stephen Porges' Polyvagal Perspective, hebben een licht geschenen op de 'hersenen' in ons hart en onze darmen. Informatie reist van onze hersenen naar de rest van ons lichaam en van de rest van ons lichaam naar onze hersenen. Er is geheugen en intuïtieve intelligentie in deze delen van ons lichaam. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat het hart en de darmen betrokken zijn bij veel lichaamsfuncties en gedragingen, en gezien deze verbanden zullen we ons, als we ons in ons lichaam nestelen, ook in onze geest nestelen: het lichaam kan de geest kalmeren.

Onaangeboorde bron

We hoeven niet alles op te lossen door alleen het denken en we kunnen ons niet altijd een weg banen door een situatie. Voor sommige beslissingen kunnen we vertrouwen op ons gevoel of ons hart om ons te leiden. Dit kan meer tijd kosten, maar uiteindelijk is het authentieker en hoeven we niet zo hard ons best te doen. De weg zal duidelijker worden door te vertrouwen op onze lichaamswijsheid.
Met wat geduld kan bijna elke situatie zich gaan herstellen tot je oorspronkelijke "blauwdruk" ( zijn wie jij daadwerkelijk bent) door de wijsheid van ons hoofd, hart of onderbuikgevoel – soms door samen te werken (zo kunnen ons hart of onderbuikgevoel bijvoorbeeld ons hoofd informeren wat leidt tot een creatieve oplossing).

Zelfgenezend vermogen
Henk Fransen heeft in zijn werk zijn eigen, unieke manier ontwikkeld om het lichaam van de cliënt te lezen op een psychosomatische manier. 
Hij verteld dat de mens bestaat op verschillende niveaus: lichamelijk niveau, gevoelsniveau, denkniveau, relatieniveau en zielsniveau. Op elk van deze niveaus krijgt de mens voeding binnen. Deze voeding kan ziekmakend of juist heelmakend zijn.

  • Het lichamelijke niveau 
    Belangrijke voedingsbronnen op dit niveau zijn: eten, drinken, ademen, bewegen en rust.

  • Het gevoelsniveau
    Belangrijke voedingsbronnen op dit niveau zijn je emoties en de er achterliggende behoeften.

  • Het denkniveau
    Belangrijke voedingsbronnen op dit niveau zijn gedachten, overtuigingen / geloof, kennis, informatie, creativiteit en wijsheid.

  • De relatieniveau
    Belangrijke voedingsbronnen op dit niveau zijn relaties, man-vrouw-dynamiek, communicatie en groepsenergie.

  • Het zielsniveau
    Belangrijke voedingsbronnen op dit niveau zijn het geven en ontvangen van liefde, van betekenis zijn voor elkaar, het ontwikkelen van je talenten en de vervulling van je diepere levensbedoeling, je zielsplan.

Meer over Henk: genezend vermogen

Wat is een trauma

Een trauma is een onafgemaakte fysiologische reactie is op een schokkende ervaring. De ontlading van de opgeroepen energie in het lichaam, om de bedreigende gebeurtenis het hoofd te bieden, vindt niet plaats en blijft in het lichaam opgeslagen en kan symptomen veroorzaken.

Soms ervaar je in je leven situaties waar je echt niet mee weg kunt en waarbij je bijzonder emotioneel en angstig op kan reageren. Dan kun je bij jezelf afvragen: Wat is er met mij aan de hand? Als je dit herkent bij jezelf, dan kan dit een teken zijn van een onderliggend trauma.

- Trauma is een gebeurtenis in je leven die op het moment van beleving zwaar voor je is. Met zwaar bedoel ik dat het emotioneel zwaar belastend is. Dat je hierdoor slecht slaapt, weinig tot geen concentratie heb.

- Op het moment van de ervaring van het trauma is het effect op jou heel groot. Het is een beleving die je heel angstig, verdrietig, boos en machteloos doet voelen.

- Het gevoel van angst, pijn, verdriet, boosheid laat zijn sporen na bij jezelf. Het gaat vaak gepaard met een groot gevoel van onveiligheid.

- De ervaring van een trauma is dat men deze onmiddellijk wegduwt in je herinnering. Doordat we dit wegduwen is het een gevoel dat we absoluut niet willen ervaren. Het is zo overweldigend en op dat moment kan je dit niet aan.

Trauma kan een éénmalige gebeurtenis zijn of een gebeurtenis die herhaaldelijk plaatst vindt.

Overlevingsmechanisme
Door een aanwezig trauma ga je overlevingsmechanismen opbouwen. Je gaat jezelf beschermen door bv vermijden, je voelen uitschakelen, heel veel piekeren, ontkennen, verdringen, vergeten, afstandelijk zijn, te afhankelijk zijn, fantaseren.

Op een onbewaakt moment kan je trauma naar boven en ga je verrassend reageren. Je wordt getriggerd door zaken die gelijkaardig zijn of jou een gelijkaardig gevoel geven. Je reageert op een manier dat je eigenlijk van jezelf niet goed begrijpt en eigenlijk niet wenst.

 

Voorbeelden van ingrijpende gebeurtenissen

  • problematische jeugdervaringen

  • langdurige ruzies en conflicten

  • burn-out

  • vroeg kind trauma

  • meervoudige trauma

  • overlijden van een dierbare

  • scheiding

Lichaamswijsheid

Met craniosacraal / massagetherapie / ademsessie of een goed gesprek ( coaching) zijn er een aantal manieren om een je vrij snel in een diepere laag van bewustzijn te laten zakken waar je contact kan maken met herinneringen waar je het dagelijks bewustzijn niet altijd meteen bij kan.
Voor trauma verwerking vind ik het belangrijk; dat jij je helemaal
veilig voelt en dat de opgeroepen energie / herinnering hanteerbaar is en blijft en stukje bij beetje ontladen kan worden. Het kan interessant zijn om juist deze onafgemaakte processen alsnog af te ronden, dit keer niet in de rol van slachtoffer maar op eigen kracht.

De wijsheid van je lichaam is de gids en deze weet het zo precies, waar de grenzen zijn, welk ritme dit nodig heeft en welk moment.
Zodat een lang verborgen, bevroren, afgeschermd stukje zich kan ontvouwen dat je je eigen levensstroom weer mag voelen / herontdekken
.

Mijn eigen ervaring met trauma kan je lezen bij Susanna

Kleine oefening zelfhelend vermogen
Jouw zelfhelend vermogen kan je op verschillende manieren zelf gaan activeren. Je kan bepaalde energie clusters / blokkades in je systeem opsporen en deze langzaamaan op gaan heffen, zodat je eigen levensenergie weer mag gaan voelen en stromen. Nodig jezelf uit om met oprechte aandacht naar de energie cluster / blokkade toe te gaan en te doorvoelen wat doorvoeld wil worden.

Uiteraard ben je altijd welkom voor een sessie.

  • Ga op een plek zitten waar jij rustig kan gaan zitten of liggen en misschien wil je je ogen sluiten. Houd je je ogen open, kijk of je naar 1 vast punt kan gaan kijken.

  • Adem een aantal keer rustig door je neus in en ontspannen door je mond uit.

  • Ga bij jezelf na: wat voel ik en waar voel ik dit?

  • Leg je hand(en) op die plek(ken) en adem naar je handen toe.

  • Met je adem kan je deze plek alle ruimte geven; je ademt er als het ware doorheen, maak de plek groter door je ademhaling en/of je verbeelding in te zetten

  • Nodig jezelf uit om deze plek; energie cluster / blokkade liefdevol te erkennen voor jezelf: ik voel je, ik zie je, ik hoor je.

  • Laat komen wat er komt en zijn wat er is, alles inclusief en zonder het meteen te analyseren, te willen begrijpen of te veroordelen

  • Blijf hier zolang jij wilt of nodig hebt

  • Adem nog een paar keer rustig in en uit

  • Haal je hand(en) van de plek(ken) en open rustig je ogen

trauma-susanna-redeker.jpg

Omhelzen van je gekwetste innerlijk kind met je gezonde volwassen deel.

Illustratie Susanna Redeker

bottom of page