top of page

Psoas, de spier van de ziel

Bijgewerkt op: 26 feb.

Wat is de psoas-spier?

De psoas is verbonden met het middenrif via bindweefsel of fascia, wat zowel onze ademhaling als onze angstreflex beïnvloedt. Ze ontmoeten elkaar bij de solar plexus.

Je manier van ademhalen wordt onder andere ook beïnvloed door de conditie van de psoas. Wanneer je veel stress ervaart, je onveilig voelt en je moeilijk kan ontspannen, dan zal de psoas hierop reageren door gespannen te blijven waardoor hij korter wordt. De psoas heeft veel invloed heeft op een heleboel dingen, zoals de pijn onder in je rug of de orgasmes en genot die je lichaam ervaart. Het is een soepele, actieve spier. Dus waarom weet bijna niemand van de psoas af en spreken artsen er bijna niet over?


Boven en onderlichaam

De psoas verbindt je bovenlichaam met je onderlichaam: het is de enige spier die je ruggengraat met je benen verbindt. Het is ook een van de meest fascinerende en belangrijke spieren in het menselijk lichaam – fysiek, emotioneel en energetisch.

De psoas is lastig aan te voelen en niet makkelijk te vinden. Omdat de spier zo diep in je binnenste ligt, is de psoas lastig te onderzoeken (bovendien is het ook geen goed idee om je psoas te manipuleren!)


Verbinder

  • Wat je ook doet, je kunt er zeker van zijn dat je psoas betrokken is bij bijna elke actie en beweging van het lichaam gedurende de dag. Zelfs je gevoelens en gedachten kunnen eraan gekoppeld worden. Het is een echte verbinder in de volle zin van het woord.

  • In ons fysieke lichaam beïnvloedt de psoas een gezonde en evenwichtige houding en wordt geassocieerd met stijfheid in de heupen en de wervelkolom. Het tast ook onze bewegingsvrijheid aan tijdens het lopen.

  • Ons middenrif is ook subtiel maar diep verbonden met de psoas, hierdoor beïnvloedt dit hoe we ademen.

  • In het emotionele lichaam bepaalt de psoas in hoge mate het vermogen om te ontspannen en beïnvloedt het gevoelens van welzijn en stabiliteit. Een ontwaakte, ontspannen en sappige psoas maakt de vrije stroom van subtiele energie mogelijk en helpt bij verhoogde gevoeligheid in het hele lichaam.

  • De psoas geeft belangrijke berichten door van je centraal zenuwstelsel en is daarom een emotionele spier die de gevoelens reflecteert die je diep in je onderbuik voelt, die ook wel je intuïtie worden genoemd.

Angst Emoties onderdrukken.

Angst is het enige instinct dat krachtig genoeg is om je hele lichaam te doen laten verstijven. De psoas, een spier die voor een reflex zorgt en deel uitmaakt van je centraal zenuwstelsel, oefent invloed uit op je lichamelijke integriteit en ook je angst. Wanneer een situatie onveilig is (of was) houd je onbewust je adem in om je zo veilig te voelen, terwijl het tegelijkertijd de plexus aanspant om zo controle te krijgen over de spieren. Gevolgen lang onderdrukte angst

Wanneer je in een situatie bang was en je houd je adem in én je leert NIET om UIT te ADEMEN, zet je hele systeem vast. Al je spieren onthouden de angst, de CELHERINNERINGEN; in je lichaam bevindt zich nog steeds een weten van ooit.

Door steeds allerlei gevoelens aan de kant te zetten, leer je de emoties te onderdrukken. Wanneer je als kind je gevoelens niet erkend wordt door bijvoorbeeld de ouders, leer je dit als kind ook niet te herkennen.

Later als volwassene nog steeds niet, dan kun je terugvallen op deze onaangepaste, fysieke strategie om zo de controle te krijgen over je emoties. Door (onbewust) een kleine adem te hebben, krijg je minder zuurstof binnen te krijgen en je bloedcirculatie te onderbreken, voel en ervaar je minder, waardoor je dus verstijft om zo je gevoelens niet te voelen. Kortom dit is je overlevingsstrategie! Wanneer je meer volwassen wordt is overlevingsstrategie een prachtige manier om je emoties te onderdrukken en om dit normaal te vinden en misschien voel je je er zelfs krachtig door. Je hebt de controle over je gevoelens gekregen, maar wat zijn de gevolgen hiervan?


Lichamelijke gevolgen Een ‘gespannen psoas’ is juist vaak een droge psoas. Een ‘zwakke psoas’ is vaak een uitgeputte psoas. De toestand van je psoas heeft ook effect op je nieren. Uitgeputte nieren en bijnieren is een veelvoorkomende medische conditie die niet alleen je gezondheid aantast, maar uiteindelijk ook je creativiteit.


Herstellen Door te leren luisteren naar je eigen lichaamswijsheid, door te luisteren wat je lichaam heeft te vertellen, wordt je meer bewust van je overlevingsstrategieën! Je gaat leren om je VEILIG te voelen! Door je veilig te voelen heeft dit een mooi lichamelijk gevolg, je psoas wordt weer soepeler en sappiger, je levensenergie gaat stromen, je LEEFT in plaats van overleven!

Je leert vertrouwen te krijgen in je lichaam, je eigen diepste kern, je poas die je lichaam ook ondersteunt. Hierdoor kan je stevig op de aarde gaan staan en jezelf goed uiten.

Je leert jezelf te openen voor het LEVEN!


Cranio en adem Ademwerk is een prachtige manier om naar de psoas te ademen, om dit geluid te gaan geven, om te uiten wat je spier van de ziel heeft te vertellen, samen met de zachtheid van cranio.

Kortom een prachtige combinatie!


Hoe zijn de psoas en het diafragma verbonden?

Er zijn verbindingen tussen de psoas-spier en de middenrifspier die de handelingen van lopen en ademen met elkaar verbinden. De psoas major is de belangrijkste spier om te lopen, terwijl het middenrif de belangrijkste ademhalingsspier is.


Tijdens het lopen is het het werk van de twee psoas-spieren, de psoas major en de psoas minor, die in tegengestelde richting bewegen, die de beweging van het naar voren brengen van het achterste been op gang brengen en een natuurlijke en gezonde rotatie in het bekken en door de hele wervelkolom stimuleren.


Inademen

Wanneer we inademen, is het de bedoeling dat het diafragma naar beneden gaat, waardoor lucht in de uitzettende longen kan worden gezogen.

Bij elke inademing moeten het middenrif en de bekkenbodem naar beneden zakken.


Uitademen Bij elke uitademing moeten ze omhoog komen en de inhoud van de romp meebewegen. Deze op en neergaande beweging van het middenrif is het tegenovergestelde van de ritmische beweging van de psoasspieren. Zo kan elke ademhaling en elke stap die we zetten de hele inhoud van de romp versterken en masseren.


Vecht-vlucht-bevriezen (en pleasen) reactie

Bovendien reageren zowel het middenrif als de psoas bij elke vernauwing op angst en stress. Tijdens de "vecht- of vlucht" -modus is de adem kort en scherp, en dat geldt ook voor de psoas-spier. Naast de diafragmatische verbinding verbindt de psoas ons ook met de hersenstam en het ruggenmerg met zijn oorsprong in de wervelkolom. Dit geeft ons een duidelijk beeld van hoe de psoas zo'n emotionele krachtpatser is, met links naar zowel de ademhaling als de diepste lagen van de hersenen.


Oppervlakkige ademhaling

Een strakke psoas-spier heeft een gevolg op de ribben, de psoas duwt als het ware de ribbenkast meer naar voren en de rug is meestal buigend. Dit kan een snelle, oppervlakkige adem veroorzaken. Het beperkt ook de hoeveelheid opgenomen zuurstof en kan overmatig gebruik van de nekspieren veroorzaken.


Tekst onder andere Liz Koch en internet.


244 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page