• Susanna Redeker

1e deel OVER WOEDE

Bijgewerkt: 18 dec 2019


Externe en interne kracht

Woede is krachtig. Het kan worden gebruikt als excuus voor geweld om macht over anderen te krijgen. Alleen al de dreiging van woede kan misbruik 'in lijn' houden.

Woede is ook een uitdrukking van interne macht en zelfbescherming, een duidelijk signaal dat ons territorium is binnengevallen. Woede kan voortkomen uit zelfliefde en mededogen voor anderen wanneer we boos reageren op oneerlijkheid en onrechtvaardigheid.

Waarde-neutraal

Velen van ons schamen zich voor onze woede en zijn trots wanneer we deze kunnen vermijden of onderdrukken.

Onze ervaring van woede kan worden gelaagd met pijnlijke associaties, gevlochten met schaamte, angst, verdriet of andere intense emoties. Woede kan flashback veroorzaken tot voorbij het trauma. Als iemand boos op ons is, kunnen we reageren met angst, preventieve overgave of strijd.

De emotie van woede is waarde-neutraal, net als elke andere emotie. Het voelt misschien onaangenaam en ongemakkelijk, maar het is de waarheid over hoe we ons op dit moment voelen. Het kan ook opwindend en stimulerend aanvoelen. We kunnen het vasthouden en op zijn plaats houden, of we kunnen de energie laten doorgaan en ruimte maken voor onze volgende emotie.

Patronen van woede We ervaren allemaal woede op verschillende manieren. Sommige mensen flitsen in woede en weer uit als een zomerstorm, terwijl sommige net zo onbeweeglijk lijken als een berg totdat een lawine in beweging komt. Sommige mensen schreeuwen, sommige slaan, sommige gaan gewichten heffen en sommige stoppen het in een doofpot of zijn de komende tijd totaal in stilte.

Wat valt je op aan jouw eigen boosheidspatronen?

Keuzes De emotie van woede staat los van boze acties. Boze acties zijn niet noodzakelijk gewelddadige acties. Als je boos bent, kun je:

* Reageren op elke invasie die onmiddellijk gevaar oplevert. Neem anders even je tijd. * Pauzeer om deze specifieke woede in je lichaam te voelen. Je kunt beklemming in je kaak voelen, brok in je keel, vuur in je buik voelen of een ander gevoel.

Wanneer je hier op gaat letten, verandert je boosheid? * Luister voorzichtig naar je binnenste voor de oorzaak van de woede. Of het nu voortkomt uit het heden, het verleden of de emoties van iemand anders, je woede-ervaring is geldig. Luister binnen een beslissingsvrije zone met mededogen naar je volledige waarheid, inclusief eventuele gewelddadige impulsen. ​ * Kan je empathie vinden voor degenen op wie je boos bent, zonder jezelf in de steek te laten? Hun gedrag kan onacceptabel zijn en tegelijkertijd doen ze net als jij hun best met de middelen die ze hebben. * Verken je eigen keuzes voor acties, inclusief niets doen. Welke uitkomst zou je woede verlichten? Wat als dat al is gebeurd? Wat zou iemand die van je houdt doen? Wat zou iemand die je bewondert doen? Wat zou je willen dat je kon doen? * Overweeg om naar binnen te keren, om stevig verankerd te zijn of bekijk het van een afstandje. Kijk wat voor jouw verlichting brengt. Hoe kan je het beste voor jezelf zorgen? * Overweeg om voor beide hulp te vragen of in ieder geval voor jezelf.

Welke opties zijn bekend? Welke zijn nieuw? Welke genomen actie voelt het beste aan wanneer je terug kijkt en waar valt er meer naar te kijken en eventueel te veranderen?


Bron artikel: traumaheling


Locatie: Vispoortplein 16 , 7201 ET in Zutphen  | Beeklaan 28, 7234 SL in Wichmond

WEBSITE DESIGN © Susanna Redeker 2016 - 2020